CARI KANDUNGAN BLOG

DAURAH 184

May 5, 2010

TARIKH: 05/ 05/2010
MUKA SURAT :184
SURAH AL-A'RAF: AYAT 53-61



PENGERUSI                     : EN.SURADI
ULASAN TAJWEED        : UST MAT SYAHRAN
TERJEMAHAN                : TN HJ YUSUF
TAFSEER                          : UST KAMA


ULASAN TAMBAHAN DAN PERSOALAN

1) HJ. JAAFAR

Apakah perbezaan antara kafir dengan munafiq?

Ust Kama: Kafir ialah mereka yang menzahirkan kekufurannya manakala munafiq ialah mereka yang menzahirkan keimanan tetapi menyembunyikan kekufuran mereka.

2) HJ JUBAIDI

a) Hari ini kita melihat kehebatan ketentaraan Amerika Syarikat dengan segala kelengkapannya. Bagaimanakah Islam akan mengalahkan mereka? Apakah dengan persenjataan yang setanding dengannya atau dengan bantuan Allah sedangkan keadaan ummat Islam pada hari ini bergelumang dengan pelbagai kemelut keruntuhan morah dan agama?

Ust Kama: Allah telah memenangkan nabi dalam perang badar sedangkan keadaan tentera Islam pada masa itu lemah dari segi bilangan dan juga persenjataan. Dalam banyak peperangan yang dimenangi tentera Islam, persenjataan maupun bilangan tentera kuffar melebihi tentera Islam. Justeru, untuk menewaskan Amerika syarikat, bukanlah perlu mengatasi persenjataan mereka. Islam pasti menang dan caranya Allah maha mengetahui.

Dr. Yusuf Al-Qartadhawi ketika menjelaskan maksud sebuah hadis akhir zaman yang menyebutkan bahawa Islam akan menawan Rom Timur dan Rom Barat, beliau mengatakan Rom Timur telah tertawan dengan jatuhnya Kostantinopel ke tangan tentera Islam pimpinan  Muhammad Al-Fatih.Rom Timur pula ialah Vetican City dan ia akan jatuh dengan jalan damai iaitu dakwah. hari ini, ummat Barat sedang berbondong-bondong masuk ke dalam Islam.

b) Pandangan : Kita melihat negara China sedang bangkit dan bakal menjadi gergasi ekonomi dan ketenteraan. Setelah kejatuhan Amerika Syarikat, jika Islam tidak mengambil peluang memenuhi kekosongan, Chinalah yang berkemungkinan besar mengisi kekosongan itu.

3) SURADI

a) Seorang makmum yang ingin solat berjemaah bersama imam tak sempat menyempurnakan takbiratul ihrammnya kerana imam mengucapkan salam. Apakah dia dikira mendapat solat jemaah itu?

Ust Kama: Seseorang itu dikira masuk ke dalam solat setelah sempurna lafaz takbiratul ihramnya. Jika sebelum habis lafaznya, imam sudah memberi salam, maka, makmum itu tidak dapat pahala jemaah. Dia solat sendirian.

b) Dikatakan bahawa Allah akan mengangkat Al-Quran di akhir zaman. Bagaimanakah caranya Allah mengangkat Al-Quran itu? Apakah dengan cara mematikan ulama atau dengan menmghilangkan catatannya dalam mashaf?

Ust Kama: 

4) UST WAN HELMI

a) Ulasan Tambahan: 
-Nifaq teerbahagi kepada 2 iaitu nifaq perbuatan dan nifaq akidah. Demikian juga pembahagian kafir, terbahagi kepada 2 iaitu kafir perbuatan dan kafir akidah.
- Sebuah negara Islam perlu memelihara 5 Dururiyyat. Agama, Nyawa, Keturunan, Akal dan maruah. Apakah dalam sebuah negara Malaysia telah menjaga 5 perkara ini sepenuhnya. Ambil sahaja dururiyyat yang pertama iaitu agama. Ketika agama terancam dengan kemurtadan ornag Islam di dalamnya, apakah kerajaan punya langkah mengawalnya?

5) HJ. YUSUF

Apakah dalam keadaan di malaysia ini yang parti A dan B di mana parti yang satu tidak mahu melaksanakan perundangan Islam dan yang satu lagi memperjuangkan perundangan Islam, tindakan mengundi parti yang tidak mahu memperjuangkan Islam itu dikiran berdosa?

Ust Wan Helmi: Mereka yang tidak bertahkim kepada hukum Allah itu, imma zalim, imma kafir dan imma fasiq. Cenderung kepada orang zalim adalah dilarang. Mengundi orang zalim bukan lagi cenderung tetapi sudah bersekongkol. Redha dengan kekufuran adalah kufur.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP